Op deze pagina treft u een aantal vragen aan, die regelmatig gesteld worden over de werking en toepassingen van E-Learning. Wilt u het antwoord bekijken, klik dan op de betreffende vraag.
VRAGEN EN ANTWOORDEN
Wat betekent E-Learning?
Het begrip E-Learning staat voor educatie, die digitaal beschikbaar is. E-Learning is uitermate geschikt om effectief en visueel kennis over te dragen. Je kunt hiermee mensen opleiden of trainen, maar het kan ook ingezet worden om informatie online te delen. Eén van de belangrijkste voordelen is, dat je niet langer gebonden bent aan tijd of plaats. Beeld en geluid zijn direct beschikbaar via een laptop, desktop, tablet of smartphone. Altijd en overal bij de hand dus.
Voor welke bedrijven of organisaties is E-Learning geschikt?
In principe is E-Learning een oplossing voor elk type bedrijf, organisatie of overheidsinstelling. De meerwaarde zit hem in de directe wijze, waarop kennis of informatie gedeeld kan worden. In elke organisatie is sprake van kennisoverdracht en E-Learning maakt dat proces toegankelijker.
Zodra er sprake is van de terugkerende noodzaak om mensen op te leiden of informatie te verstrekken, loont het al snel de moeite om over te stappen op E-Learning. Het kan ingezet worden voor personeel, klanten of partijen die kennis willen delen.
Wat kost het laten maken van een E-Learning project?
Deze vraag kan moeilijk in een getal omgezet worden, omdat het afhangt van de omvang van een cursus, de moeilijkheidsgraad en de wijze van aanleveren. Levert u bijvoorbeeld zelf de inhoud aan (bijv. tekst, afbeeldingen, vragen etc.), dan scheelt dat aanzienlijk. Ook de complexiteit speelt een rol, omdat een project met veel verwijzingen en/of variabelen meer tijd zal vragen dan een recht-toe recht-aan cursus.
Grofweg kan gesteld worden, dat een basisproject start vanaf € 1.500,-. Bijkomende factoren bepalen daarna wat er mogelijk bij komt. Houd wel in gedachten dat de opstartkosten van E-Learning hoog lijken, maar dat de investering zichzelf snel terug verdient. Het kan wat dat betreft vergeleken worden met de aanschaf van zonnepanelen.
Wilt u een prijsindicatie ontvangen voor een specifieke toepassing, dan kunnen wij deze voor u verzorgen aan de hand van de door u verstekte informatie.
Wat kun je met E-Learning doen?
In plaats van het volgen van dure cursussen of opleidingen op locatie is E-Learning overal en op elk gewenst moment beschikbaar. Dat kan bijvoorbeeld door de werkwijze in softwarepakketten op te nemen en te voorzien van een voice-over en effecten. Het leent zich echter ook voor het interactief opleiden van mensen, het testen van kennis en het afnemen van examens.
Cursisten hebben de vrijheid om de instructies/lessen te volgen wanneer ze er tijd voor hebben en zijn niet afhankelijk van een locatie of docent. Op deze manier kan veel tijd en daarmee geld bespaard worden. Wijzigingen in het lesmateriaal kunnen snel verwerkt worden om de actualiteit te garanderen. E-Learning projecten zijn van origine interactief, maar kunnen ook als video geproduceerd worden.
Op welke systemen kun je E-Learning projecten laten draaien?
Elk project is geschikt om op het Internet of Intranet weergegeven te worden. In feite is het vergelijkbaar met het openen van een Internetpagina. Met één klik open je een project, dat uitgerust is met een menu en knoppen om door de inhoud te navigeren. Het wordt automatisch geladen in de standaard browser van het apparaat.
Behalve op de traditionele apparaten (desktop en laptop) leent het zich ook voor weergave op tablets en smartphones. Wilt u volledige controle hebben over uw projecten, dan is het raadzaam om gebruik te maken van een LMS (Learning Management System). Meer informatie treft u aan bij De functie van een LMS.
Krijgen cursisten een certificaat als ze geslaagd zijn?
Dat is inderdaad mogelijk, maar dan zal het project gekoppeld moeten zijn aan een LMS (Learning Management System). Elk LMS heeft zijn eigen kenmerken en veel leveranciers bieden de mogelijkheid om een cursus af te sluiten met een gepersonaliseerd certificaat.
In onze cursussen kunnen wij vastleggen hoe de communicatie met een LMS verloopt. Dat kan bijvoorbeeld door een ondergrens te bepalen voor de minimale score, die noodzakelijk is voor het verkrijgen van een certificaat. Het LMS registreert vervolgens of een cursist aan deze voorwaarden voldoet en genereert een certificaat bij een positief resultaat.